مقدمه
سیستم های ارزیابی دانش آموزان در کشور های مختلف جهان با توجه به عوامل مختلفی مانند فرهنگ، ت های آموزشی، و امکانات موجود، متفاوت است. با این حال، می توان برخی از انواع رایج این سیستم ها را به شرح زیر دسته بندی کرد:
سیستم های ارزیابی مبتنی بر آزمون:
این سیستم ها رایج ترین نوع سیستم های ارزیابی در جهان هستند. در این سیستم ها، یادگیری دانش آموزان با استفاده از آزمون های کتبی، شفاهی، یا عملی ارزیابی می شود. آزمون ها معمولاً در پایان هر دوره آموزشی یا در پایان سال تحصیلی برگزار می شود.
سیستم های ارزیابی مبتنی بر عملکرد:
در این سیستم ها، یادگیری دانش آموزان بر اساس عملکرد آنها در طول دوره آموزشی ارزیابی می شود. این عملکرد می تواند شامل فعالیت های کلاسی، پروژه ها، مشارکت در فعالیت های خارج از کلاس، و غیره باشد.
برخی از مزایای استفاده از سیستم های ارزیابی مبتنی بر عملکرد عبارتند از:
ارزشیابی جامع تر از دانش آموزان: این سیستم ها به دنبال ارزیابی جامع تر از دانش آموزان هستند و نه تنها دانش و مهارت های آنها، بلکه مهارت های یادگیری مادام العمر و مهارت های حل مسئله آنها را نیز ارزیابی می کنند.
تقویت انگیزه دانش آموزان: این سیستم ها می توانند به تقویت انگیزه دانش آموزان برای یادگیری و پیشرفت کمک کنند.
تمرکز بر یادگیری عمیق: این سیستم ها بر یادگیری عمیق دانش آموزان تمرکز می کنند و نه صرفاً یادگیری سطحی.
با این حال، استفاده از سیستم های ارزیابی مبتنی بر عملکرد نیز چالش هایی دارد، از جمله:
نیاز به معلمان آموزش دیده: استفاده از این سیستم ها نیاز به معلمان آموزش دیده دارد که بتوانند به طور صحیح دانش آموزان را ارزیابی کنند.
نیاز به منابع کافی: استفاده از این سیستم ها نیاز به منابع کافی مانند زمان و بودجه دارد.
سیستم های ارزیابی مبتنی بر ترکیبی از آزمون و عملکرد:
این سیستم ها ترکیبی از دو سیستم قبلی هستند. در این سیستم ها، یادگیری دانش آموزان با استفاده از آزمون ها و همچنین فعالیت های کلاسی، پروژه ها، و غیره ارزیابی می شود.
در سال های اخیر، روند تحول سیستم های ارزیابی در جهان به سمت استفاده بیشتر از سیستم های مبتنی بر عملکرد است. این امر به دلیل اهمیت روزافزون مهارت های یادگیری مادام العمر و مهارت های حل مسئله در بازار کار است.
برخی از نمونه های خاص سیستم های ارزیابی در کشور های مختلف جهان:
برترین سیستم های ارزیابی دانش آموزان مربوط به کشور هایی است که در آن ها به دنبال ارزیابی جامع و همه جانبه از دانش آموزان هستند. این سیستم ها معمولاً ترکیبی از روش های ارزیابی مبتنی بر آزمون و مبتنی بر عملکرد هستند.
سیستم ارزیابی در فنلاند:
در فنلاند، سیستم ارزیابی مبتنی بر عملکرد است. دانش آموزان در طول دوره آموزشی خود توسط معلمان ارزیابی می شوند. این ارزیابی ها می تواند شامل فعالیت های کلاسی، پروژه ها، مشارکت در فعالیت های خارج از کلاس، و غیره باشد.
سیستم ارزیابی در سنگاپور:
در سنگاپور، سیستم ارزیابی ترکیبی از آزمون و عملکرد است. دانش آموزان در طول دوره آموزشی خود توسط معلمان ارزیابی می شوند و در پایان سال تحصیلی نیز آزمون های استاندارد برگزار می شود.
سیستم ارزیابی در ایالات متحده آمریکا:
در ایالات متحده آمریکا، سیستم ارزیابی معمولاً مبتنی بر آزمون است. آزمون های استاندارد مانند SAT و ACT برای پذیرش دانش آموزان در دانشگاه ها و کالج ها استفاده می شود.در ایالات متحده آمریکا، س این آزمون ها معمولاً در دوران دبیرستان برگزار می شوند و دانش آموزان را بر اساس دانش و مهارت های آنها در زمینه های مختلف مانند زبان، ریاضی، علوم، و خواندن ارزیابی می کنند.
در کنار آزمون های استاندارد، دانش آموزان در ایالات متحده آمریکا در طول دوره آموزشی خود نیز توسط معلمان ارزیابی می شوند. این ارزیابی ها می تواند شامل آزمون های کتبی، شفاهی، یا عملی باشد.
سیستم ارزیابی در انگلستان:
در انگلستان، سیستم ارزیابی مبتنی بر عملکرد است. دانش آموزان در طول دوره آموزشی خود توسط معلمان ارزیابی می شوند.این ارزیابی ها می تواند شامل فعالیت های کلاسی، پروژه ها، مشارکت در فعالیت های خارج از کلاس، و غیره باشد.
در انگلستان، دانش آموزان در پایان هر دوره آموزشی با استفاده از یک سیستم نمره دهی 1 تا 9 ارزیابی می شوند. این نمرات برای تعیین سطح تحصیلی دانش آموزان و همچنین برای تصمیم گیری در مورد ادامه تحصیل آنها استفاده می شود.
سیستم ارزیابی در ژاپن:
در ژاپن، سیستم ارزیابی ترکیبی از آزمون و عملکرد است. دانش آموزان در طول دوره آموزشی خود توسط معلمان ارزیابی می شوند و در پایان سال تحصیلی نیز آزمون های استاندارد برگزار می شود.
آزمون های استاندارد در ژاپن معمولاً در دوران ابتدایی و متوسطه اول برگزار می شوند. این آزمون ها دانش آموزان را بر اساس دانش و مهارت های آنها درزمینه های مختلف مانند زبان، ریاضی، علوم، و خواندن ارزیابی می کنند.
سیستم ارزیابی در کانادا:
در کانادا، سیستم ارزیابی ترکیبی از آزمون و عملکرد است. دانش آموزان در طول دوره آموزشی خود توسط معلمان ارزیابی می شوند و در پایان سال تحصیلی نیز آزمون های استاندارد برگزار می شود.
کشور های در حال توسعه:
در کشور های در حال توسعه، سیستم های ارزیابی معمولاً مبتنی بر آزمون است. این امر به دلیل عوامل مختلفی مانند کمبود منابع آموزشی، کمبود معلمان آموزش دیده، و عدم دسترسی به فناوری های آموزشی است.
در سال های اخیر، تلاش هایی برای بهبود سیستم های ارزیابی در کشور های در حال توسعه انجام شده است. این تلاش ها معمولاً بر افزایش استفاده از سیستم های مبتنی بر عملکرد و مشارکت خانواده ها در فرآیند ارزیابی متمرکز است.
در مجموع، می توان گفت که سیستم های ارزیابی مبتنی بر عملکرد می توانند ابزاری ارزشمند برای ارزیابی دانش آموزان باشند. با این حال، برای استفاده صحیح از این سیستم ها، نیاز به توجه به چالش های موجود و اتخاذ اقدامات لازم است.
ادرس سایت: https://www.elmofarhang-m2.ir
ادرس: مشهد _ بلوار پیروزی _ حدفاصل پیروزی ۶و۸
تلفن:۰۵۱۳۸۷۱۹۱۹۱
بررسی شیوه ارزیابی دانش آموزان در مدارس مختلف جهان .دبیرستان دوره دوم علم و فرهنگ
مهارتهای زندگی در مدارس جهان و ایران: ایدههای نو برای آموزش
نقش خانواده در آموزش و یادگیری دانشآموزان
آموزش و پرورش دانشآموزان در آینده ایران:
مدارس آینده و آموزش و پرورش دانشآموزان در آینده جهان و ایران
تاثیرات تلفن همراه در دانشآموزان نسل جدید: فرصتها و چالشها
ارزیابی ,سیستم ,دانش ,آموزان ,آزمون ,عملکرد ,دانش آموزان ,سیستم ارزیابی ,دوره آموزشی ,ارزیابی مبتنی ,توسط معلمان ,توسط معلمان ارزیابی ,سیستم ارزیابی ترکیبی ,ارزیابی معمولاً مبتنی ,مختلف مانند زبان،